חיזוק ביטחון עצמי

8 כלים פרקטיים לחיזוק ביטחון עצמי שיעזרו לך להאמין יותר בעצמך, לממש את מטרותיך ולהתהלך עם תחושת סיפוק עצמי.

1. התרחקו מאנשים רעילים – לכולנו בחיים יש אנשים שמשפיעים עלינו לרעה, לא רק כאלה שבחברתם אנחנו מתנהגים אחרת, בעיקר כאלה שבחברתם אנו מרגישים קטנים, לא חשובים או לא מספיק טובים.
אם יש לך בחיים אנשים שמעבירים ביקורת ללא הרף והביקורת בונה ככל שתהיה משפילה את רוחך כדאי להתרחק מהם, גם אם מדובר בבני משפחה או חברים קרובים, אנשים מסוג זה מקשים עלינו לגדול, להתפתח ולהאמין בעצמנו.
2. הקיפו את עצמכם במי שמרים לכם – כפועל יוצא מהסעיף הקודם ככל שיהיו בחייכם יותר אנשים שמפרגנים לכם (גם אם הם מגזימים, אין רע בפרגון) ככה תשתפר תחושתכם לגבי עצמכם, תיזמו מפגשים עם האנשים החיוביים בחייכם, אלה שתורמים להעלאת המורל שלכם ולחיזוק ביטחון עצמי, בהזדמנות זאת כדי להמליץ שגם אתם תהיו מהסוג ש"מרים" ומפרגן לזולת – זה לא אומר שצריך לוותר על ביקורת בונה, זה כן אומר שכדאי להקפיד על מינון של לפחות 80/20 – 80% פרגון ותקשורת חיובית ו 20% ביקורת ותקשורת שלילית.

3. מטרות קטנות – לכל אחד מאיתנו בשיח פנימי אמתי יש מדדים להצלחה, יש כאלה שמודדים עצמם לפי מערכות יחסים, יש כאלה שעושים זאת לפי מראה חיצוני או לפי רמת הכנסה וכן הלאה, בדקו בכנות עם עצמכם מהו המדד המשפיע ביותר על ההערכה העצמית שלכם, בודדו רק אותו בתור התחלה ובחרו מטלה אחת קטנה שתעזור לכם לקדם את עצמכם במדד זה – לדוגמה: אם המשקל חשוב לכם, צרו לכם הרגל חדש אחד שיועיל בנושא, לא חייב לשנות את כל אורח החיים ולא להתחיל מיד בדיאטה קשה. תוכלו למשל לקבוע פעם בשבוע שעה בה תפגשו עם חבר/ה להליכה או ריצה או משחק פינג-פונג.

4. תזכורות אישיות – תזכירו לעצמכם כל הזמן את הדברים הבולטים מהם אתם מרוצים – חשוב שלא לערוך השוואה, לא מול אחרים ולא מול החסרונות, התרגיל הזה מתמקד רק בתזכורות חיוביות – לדוגמה הצלחה יוצאת דופן שחוויתם (להפסיק לעשן, לעבור טסט ראשון/להתקבל לעבודה/כל אחד ומה שהו שמהדהד לו כמוצלח) ערכו רשימה של דברים כאלה והזכירו לעצמכם ת הצלחותיכם הגדולות, זאת לצד הצלחות יומיומיות כמו השלמת מטלה מבאסת או שמירה על קשר עם אדם קרוב.

5. עבדו על קישורי המשחק התיאטרלי שלכם – בחנו בכל פעם אספקט אחד בחייכם שתרצו לשפר את התקשורת בו, מצאו דמות לחיקוי ותתרגלו את ההתנהגות הזו, כך תאמנו את עצמכם לשיפור.
לדוגמה: שפרו את לחיצת היד שלכם, תרגלו את הדרך בה אתם מציגים את עצמכם, חישבו מה אתם עושים עם הידיים שלכם בזמן שיחה או בזמן ישיבה ממושכת עם אנשים, זכרו להתמקד בכל פעם בדבר אחד ולשפר אותו לאט לאט עד שהשינוי יהפוך למיומנות ורק אז להתקדם לדבר הבא.
6. רכשו מיומנות חברתית – במקרים רבים במהלך אינטראקציה חברתית ישנם אנשים שמרגישים שאין להם מה לתרום, לכן הם משתתקים ומשתתפים מעט, כדי להרגיש נוח באינטראקציות מסוג זה תוכלו לרכוש מיומנות שתעזור לכם לבלוט.
מיומנויות חברתיות לדוגמה: למדו קסמים מצחיקים או תרגילי קלפים באמצעות סרטוני יוטיוב – הנה תרגיל קלפים מדליק וקל ללימוד או לחלופין שננו מספר בדיחות קלילות שתוכלו לשלב בשיחות ויעזרו לכם להיפתח, (מה קורה כשכרוב וכרובית מתחתנים? הם הופכים לכרובי משפחה), הנה דוגמה למקבץ בדיחות קצרות וקלות ללימוד .

7. היו משמעותיים – אחד הדברים שיכולים להיות הכי יעילים לחיזוק ביטחון עצמי הם תחושת ערך עצמי מעשייה חיובית – תוכלו למצוא מקום להתנדב בו שעה בשבוע, תוכלו למצוא כאן המון דרכים ומקומות להתנדבות אם אתם מעדיפים משהו אישי יותר תוכלו לאתר בקרבת מגוריכם ניצול/ת שואה או אדם ערירי שחיי לבדו ולבקר אותם אחת לשבוע, זה ייתן להם סיבה לחייך ומשהו לחכות לו ולכם תחושת סיפוק אמתי, תוכלו לחלופין לאמץ בעל חיים, מישהו לדאוג לו, לטפל בו ולקבל ממנו אהבה, תוכלו גם לחשוב על פרויקט תרומה לקהילה – איסוף סלי מזון לנזקקים, חבילות שי לחיילים או כל נושא שקרוב ללבכם.

8. תרגלו – תשלחו לעצמכם את הקישור למאמר הזה למייל/סמס/ווטסאפ/תזכורת ביומן או הדפיסו אותו וחזרו אליו אחת לחודש, בדקו מחדש מה תוכלו לשפר ולחזק ותפחו לעצמכם על השכם על מה שכבר נעשה.

 

חזקו ואמצו!

 

חייגו כעת לייעוץ חינם – 072-3945458

עוד מאמרים שעשויים לעניין אותך