פיתוח ביטחון עצמי והעצמה לילדים ונוער

לגדל ילדים מאושרים ובטוחים בעצמם

העצמה לילדים ונוער – מדוע חשוב לפתח ביטחון עצמי במיוחד בגיל צעיר?

מדוע העצמה לילדים ונוער הפכה לנושא מרכזי כל כך בעשור האחרון?
לכל ילד/ה יש ערך מיוחד ויכולות מגוונות! כן – גם לאלה שנראים חסרי ביטחון, ביישנים ומופנמים.
ישנם הבדלים בין ילד אחד לשני מבחינת האופי, היכולות, תכונות, בנתונים פיזיולוגים, בסביבה חברתית ובמעגל המשפחתי.
מי שנראה בטוח בעצמו ככל הנראה מכיר מעט יותר ביכולותיו ובערך שלו, כך מתקבלת התחושה שהוא מממש את הפוטנציאל האישי שלו, הוא מעז יותר, מתנסה ולומד גם מהצלחות וגם מטעויות.לעומת זאת, ילדים שנראים חסרי ביטחון מייחסים הצלחות למזל ו"משתמשים" בכישלונות כדי ל"הוכיח" (בעיקר לעצמם) שהם אכן "חסרי יכולות".
בהעדר ביטחון עצמי מספק, הם מתנהגים ומרגישים כאילו הם שווים פחות ממה שהם באמת.
בעוד ביטחון עצמי שמאפשר מימוש הפוטנציאל מתבטא בתחושות של סיפוק והנאה, התוצאה של ביטחון עצמי נמוך תהיה תסכול, חשש ממעורבות חברתית, התבודדות ופספוס של חוויות רבות.

תחושת חוסר ביטחון עלולה לנבוע מגורמים שונים: לעתים, הפוכים זה מזה. למשל: מי שגדל ללא גבולות מוגדרים עלול לפתח ביטחון עצמי ירוד, ובאותה מידה, משמעת נוקשה וענישה מרובה, עלולים להוביל לתוצאה דומה.

הביטחון העצמי שלנו נבנה מהרגע בו יצאנו לאוויר העולם לחיוב או לשלילה והוא תהליך מתמשך התלוי בגורמים רבים המשפיעים עלינו.
בין אם זה הסביבה שבה גדלנו, ההשקעה, העידוד והטיפוח שקיבלנו מההורים שלנו או אפילו מורה או מרצה ממנו הושפענו, חברינו, מערכות יחסים, הוא מושפע ממאורעות בחיינו, אם חיוביים או שליליים.

פיתוח ביטחון עצמי והעצמה לילדים ונוער
פיתוח ביטחון עצמי והעצמה לילדים ונוער

אז איך מעלים בגיל צעיר את הביטחון העצמי?

ראשית בתוך התא המשפחתי לנו ההורים, ולקרובי המשפחה שנמצאים בחיכוך יומיומי עם הילדים ישנה אחריות להיות מחושבים לידם.
חשבו על הדרכים שלכם לספק לילדכם סביבה מוגנת אך לא מגוננת יתר על המידה, בדקו האם אתם או מישהו בסביבתם הקרובה נוהג כלפיהם באופן שעלול להקטין אותם.
זוהי האחריות שלכם לדאוג שהם לא יחשפו לעלבונות, אלימות או התנהגות פוגענית, בשלב הבא, צרו הרגלים להעצמת ילדיכם
פרגנו להם לעתים קרובות, הקפידו לפרגן באמת וכשהם ראויים לפרגון ולא להמטיר עלים מחמאות סרק.
הם נבונים מספיק כדי לדעת מה הוא מתק שפתיים ומה הוא פרגון על מעשה או התנהגות, אסרטיביות חשובה לצד רגישות והכלה.

תקשורת בריאה

נהלו שיחות מלב אל לב עם ילדיכם ונסו לגלות מהם הקשיים איתם הם מתמודדים, קבעו נהלים לחיים המשותפים בכבוד יחד.שתפו אותם בקבלת החלטות ככל שאפשר, זה ייתן להם את הרושם שדעתם חשובה, במקרים בהם אתם חוששים שדעתם תהיה לא שקולה.
הציגו להם 2 אפשרויות שלדעתכם הן שקולות ותנו להם לבחור מביניהם. כך תעצימו את תחושתם שהם שווים בערכם, שאכפת לכם מדעתם.
אולי זה קלישאה, אבל הביעו את הערכתכם בקול, לא מספיק לקרוא להם נסיכים ונסיכות.כשילד עושה משהו טוב ציינו את המעשה ואת זה שאתם מרוצים מכך (אני רואה שסיימת לסדר את החדר, עשית את זה ממש יפה, שימחת אותי).

בניית האישיות של ילדכם באופן בריא היא אומנות האיזון, יותר מדי מכל דבר עלול להזיק בדיוק כמו שמעט מדיי עלול להזיק.
חשבו על מזון לדוגמה, אם ילדכם יואכלו רק שוקולד, זה יפגע בבריאותם, זה יוביל להשמנה, בעיות שיניים, סכרת וכדומה.
אם יאכלו רק חסה שוב בריאותם תפגע הפעם ממחסור באבות מזון חשובים, אך ברור לכם ששני המזונות הללו יכולים וצריכים להיות משולבים באופן מאוזן בתזונתם.
לחלופין אם תחסירו מילד ירקות לחלוטין יחסרו לוויטמינים חשובים ושוב בריאותו תפגע.

בדיוק כך עם נפשו העדינה ואישיותו המתעצבת, יותר מדי מחמאות או יותר מדי גבולות וריסון עלולים לפגוע.
עליכם למצוא את הנתיב המאוזן לשילוב כל האספקטים החינוכיים החשובים:
גבולות, ערכים, תזונה בריאה, משמעת, איפוק, התמודדות עם דחיית סיפוקים, לצד פינוק, מחמאות, ממתקים, זמן מול מסכים, משחקים.
לכל דבר המידה הנדרשת בהתאם לאופי הילד ולהרגלי החיים של בני המשפחה, על הרצון לפתח העצמה לילדים ונוער להיות מותאם אופיים.

לעתים עבודה עצמית משפחתית ממוקדת כזאת קשה או לא מספיקה.
ישנן דרכים נוספות לעזור לילדים לשפר את הביטחון העצמי שלהם כמו טיפול פסיכולוגי/פסיכותרפי,
ישנן מתודות טיפוליות שונות.
חלקן מתמקדות בגורמים לבעיה ובהתמודדות עימה כדי ל"תקן".

פיתוח ביטחון עצמי והעצמה לילדים ונוער עם אנשי מקצוע

תהליכים אחרים עושים שימוש בכלי טיפול שונים כמו cbt או טיפול באמצעות בע"ח, טיפול באומנות ועוד.
בשיטות טלה עושים שימוש כדי לעזור למטופל לחזק את הערכתו העצמית ולפתח ביטחון עצמי גבוה.
ביטחון עצמי הוא לדעת רבים אחד הגורמים העיקריים בהשגת "הצלחה" והגשמה עצמית ולבנות תדמית חיובית בעיני הזולת ובעיני עצמם.

גם אימון אישי הוא תחום שנעשה נפוץ ופופולרי בשנים האחרונות, תהליך אימוני אינו מוגבל למבוגרים בלבד.
אימון אישי לילדים ונוער עשוי להיות יעיל מאד עבור ילדים שמתמודדים עם קשיים.
לרוב אלה קשיים שהילדים או הנערים לא יודעים לשים עליהם את האצבע וההורים או הצוות המקצועי במסגרת לימודים הם שמרגישים צורך בעזרה מקצועית.

ניתן לסייע לילד או נער לשפר את תחושת הביטחון העצמי, לקבל אחריות על חייו ומעשיו, לתת לו כלים להתמודדות עם קשיים ואתגרים.
כך לחזק את נקודות האופי החזקות שלו, וללמוד להתמודד עם נקודות חולשה שמצריכות חיזוק.

ישנם סוגים של אימון אישי לילדים אשר נועדו לסייע בקשיים ספציפיים כמו:

* אימון קשב וריכוז

שיסייע להתמודד עם הקושי בהפרעת הקשב.
יפחית את תחושות האשמה אצל הילד, וילמד אותו להכיר בנקודות החיוביות של קשיי הקשב והריכוז ולנתב את היכולות כמו גם את הקשיים למקומות חיוביים.

* אימון פחדים

ילדים רבים סובלים מפחדים, לעתים תלויי גיל או בעקבות טראומה שחוו.
כאן ניתן לסייע להם להתמודד עם הפחדים, ולנתב את הדמיון שלהם למקומות חיוביים וטובים יותר.
אימון חברתי – יכול לסייע לילדים לפתח כישורים חברתיים טובים יותר, להיפתח אל החברה ולתקשר עם חבריו בצורה נכונה יותר.

"לפעמים צריך קצת הכוונה בזרימה של מעיין הנעורים"

העצמה לילדים ונוער בגיל ההתבגרות

זה יכול להיות גיל קשה ומאתגר מצד אחד וקסום מצד שני, לא משנה איך נחווה אותו, לכל הדעות זוהי תקופה ייחודית ומשמעותית. חשוב לזכור שתקופת ההתבגרות היא תקופה משמעותית ביותר.
בגיל זה הילד מתחיל לפתח את עצמאותו בצורה יותר בוגרת אשר עתידה לעצב את אישיותו בעולם המבוגרים.
זהו לא גיל פשוט וברור מכיוון שהרבה מערכות פיזיולוגיות והורמונליות בגוף משתנות לבלי היכר ועל ידי כך משפיעות על המתבגר.

הנוער חי בעולם מעט מבלבל, מצד אחד הוא איננו רוצה להרגיש כמו ילד ומעוניין למרוד בחלק מהסמכויות ההוריות שמוטלות עליו. הנער מרגיש כאילו הוא בעצמו כבר מבוגר במידה מסוימת ומתחיל לפתח דעות נחרצות ולעתים עקשניות במובן מסוים.

במקביל לשאיפה של הנער לנפרדות מההורים ולפיתוח זהות עצמית בוגרת ועצמאית, קיימת גם מערכת נוספת המשתוללת בגופם של בני הנוער.
המערכת ההורמונלית לא משתגעת רק בתקופת ההריון.
גם בתקופה של גיל ההתבגרות, הגוף משתנה ההורמונים מופרשים בצורה שלא זהה לעבר.
עובדה זו גורמת לא רק להשפעות פיזיות על גוף המתבגר, אלא גם להשפעות משמעותיות מאד על תהליכי הנפש של המתבגר. תופעות שבאות לידי ביטוי במצבי רוח קיצוניים, ראיית העולם בשחור לבן, מיקוד בעצמו וחוסר שימת לב למציאות אובייקטיבית. החדשות הטובות הן שבדרך כלל עם הזמן הדברים נרגעים ומה שמתגלה זה נער או נערה שפיתחו אישיותם ובדרך לגיבוש זהות עצמית מעוצבת.

בעיות נפוצות בגיל ההתבגרות:

חוסר ביטחון עצמי
חרדה חברתית
התפתחות מינית
מציאת המקום של המתבגר בקבוצה חברתית
אגרסיביות ייתר
פסיביות ייתר
כעסים והתפרצויות ועוד…

מתי נדרש שינוי / התערבות ליצירת העצמה לילדים ונוער?

לנוער בניגוד למבוגרים קל מאד להיכנס למקומות שהיציאה מהם קשה והתרוממות מהמקומות הללו נראית לפעמים בלתי אפשרית ללא סיוע.
איפה מתחיל האני שלי, ונגמר הילד של ההורים שלי?
מתי אתחיל לעשות בחיי מה שאני באמת רוצה ולא רק מה שרוצים ממני הורי. מתי אפסיק לרצות אותם ולהיות אני?

השפעות הבית עם כל הדרישות שלו מהנערים, סדר, ניקיון, חוקים, גבולות, למודים, הישגיות לא פעם גורמות לבני הנוער לחוש ברע ובתסכול.
אנו ההורים תמיד דורשים ולוחצים, המורים לוחצים, החברה דורשת, והנער/ה שלנו חשים שכולם נגדם צריך לשרוד את כל הלחצים הללו.
דרישותינו להצלחה מתמדת ההשוואות שאנו עורכים בינו לבין חבריו בינו לבין אחיו מובילות לעתים לתחושה והרגשה שאני לא מוצלח, די לא רוצה יותר, טוב אז אני לא יכול יותר, אני לא טוב מספיק, לא טוב בכלל…

לא תמיד זה קל לעבור את התקופה הזאת לבד

יש שיחוו קושי להתמודד עם התהליכים המורכבים שהם עוברים, במיוחד לאור העובדה שבגיל זה הדימוי הגופני והחברתי הופכים למשמעותיים ביותר וההורמונים המשתוללים בגוף הופכים כל זבוב לפיל וכל תפל לעיקר.

נער שמרגיש חסר ביטחון או קושי בהתנהלות במהלך היום, יכול לקבל עזרה והדרכה כדי לגלות ולפתח את העצמאות והאופי שלו. בגיל זה חשוב להיות זהירים במיוחד בבחירת התהליך, לשים דגש רב על יכולות הנער ועל העצמה שלו, על מנת שהוא יפרח ויצמח מתקופה זאת.
הערכה עצמית הנמוכה של נערים תוביל אותם לחיות "באזור הנוחות" (אשליה) ושם יפגשו את התקיעות, התסכול, חוסר השקט, הדכדוך, הדיכאון, וההרס העצמי.

דרך הערך העצמי והקבלה העצמית הבלתי מותנית יוצאים לדרך חדשה, שבה מובהר שכל אחד הוא השחקן הראשי במשחק חייו.
הכוח לעשות, הכוח לבנות, הכוח לשנות בחיינו שלו נמצא אצלנו בלבד.
ההצלחה החוסן האושר שלנו תלויים באדם אחד בלבד, בנו עצמנו.
האהבה, הלימודים, הסדר, הניקיון, שייכים לנו בלבד ובידנו השליטה בקבלת ההחלטות ובניהול חיינו/
מכאן ועד הדרך להכרה באני שלהם, והמעבר לצמיחה ולהצלחות בכל תחומי החיים היא קצרה וקלה.

לתהליך האימון כולו השפעה ישירה על מערכות היחסים בבית ומחוצה לו והנער מקבל את הלגיטימציה לקביעת דרכו העצמאית לחיים ומכאן גם פיתוח סולם ערכים חדש ועצמאי.

צפו בסרטון לשיפור ביטחון עצמי אצל ילדים

אסימוני משחק דמיוניים כמטפורה לחיזוק הביטחון אצל הילדים (עם תרגום)

Back to top button