אסרטיביות – 5 צעדים כדי להפוך אסרטיבי

חשוב שתדעו מהי אסרטיביות, למה חשוב לטפח אותה כמיומנות ויכולת אישית כחלק מארגז הכלים התקשורתי שלכם, מה הנזקים של חוסר אסרטיביות ובאיזה סיטואציות יש להתמקד כדי להשתפר.
לשם כך ריכזנו כאן את כל המידע הנחוץ יחד עם 5 טיפים ממוקדים ליצירת אסרטיביות.

מה זה אסרטיביות

ראשית חשוב לדעת שאסרטיביות, דעתנות בעברית, היא דרך התנהגות ביחסי אנוש, סוג של תקשורת בין אישית המאופיינת בביטוי עצמי בוטח, נחוש ומכוון מטרה.
אדם אסרטיבי הוא אדם שיעמוד על שלו ולא ייכנע לתכתיבים של אחרים.
בדגש על התבטאות שלא תפגע באחר אך תגן על האינטרס האישי, על האמונות והזכויות שלו לצד שמירה על הרמוניה חברתית.

אנו נתקלים בצורך להיות אסרטיביים בהתמודדות היומיומית במקום העבודה, עם בני זוג, בתקשורת שלנו אל מול ילדנו, בעת מיקוח או ביצוע עסקה ובעוד סיטואציות יומיומיות רבות.
חשוב להפריד בין אסרטיביות לבין אגרסיביות.
לעתים יש המבלבלים בין תקשורת אגרסיבית וכוחנית לתקשורת אסרטיבית, אדם אגרסיבי אינו אדיב כלפי סביבתו ולרוב פוגע בסובבים אותו, הוא אינו מתחשב ברגשות של האחר ומרחיק ממנו אנשים.

חוסר אסרטיביות

כעת חשוב שנדע ממה להימנע.
חוסר אסרטיביות נתפסת בד"כ כרפיסות, התנהגות חסרת ביטחון המאפשרת לאחרים לקבל את מבוקשם ללא התחשבות ברצונך.
אדם חסר אסרטיביות ירגיש לרוב שאינו מצליח להשיג את שלו, שהוא לא עומד על עקרונותיו ונדחק לאחור.
זה עלול להוביל לתחושות של חוסר ערך עצמי ואף לדכדוך או דיכאון כתוצאה מחוסר מימוש עצמי.
אדם יכול לחוש חוסר אסרטיביות כשהבוס נוזף בו ויש לו הרבה מה לומר אך הוא אינו מצליח להעביר את מה שרצה להבהיר.
במקרה שמנסים להעביר מסר חינוכי לילד והוא אינו עובר בבירור ובתקיפות ואף בוויכוחים עם בני זוג או סתם במיקוח עם רוכל בשוק.

אסרטיביות חיובית

כל אחד יכול לצעוק, להיות תקיף ולעמוד על שלו בצורה נחושה ואגרסיבית, אך גם אם תקבלו את שרציתם בדרך זו, התהליך מהול בתחושות שליליות ומסתיים בטעם חמוץ.
חשוב שאדם ילמד לעמוד על שלו תוך שמירה על תקשורת חיובית.
ניהול שיחה באופן נחוש ומכוון מטרה בדגש על שמירה על כבודם ורגשותיהם של הסובבים אותנו יוביל לכך שבסיום העברת המסר הכשרנו את הקרקע להמשך תקשורת נעימה ולא יצרנו מריבה שמופעלת לרוב מעלבון ופגיעה רגשית.

מה מרכז קואוצ'ינג ישראלי יכול לעשות עבורכם לחיזוק האסרטיביות?
1. לחצו למעבר לשאלון בדיקת מידת האסרטיביות והתאמת תהליך לשיפור
2. קבלו כעת הצעה לאימון אישי לשיפור האסרטיביות

אסרטיביות בזוגיות

להיות אסרטיבי בזוגיות, או בניסיון ליצור מערכת יחסים זוגית פירושו לא לפחד להשמיע את דעתך בנוגע לנושאים שונים.
לדעת לא להיבהל כאשר אתה נתקל בהתנגדות או ביקורת כלשהי מבן/ת הזוג או מבן/ת זוג פוטנציאלי.

אנשים רבים חשים שהם הולכים לאיבוד בתוך מערכת יחסים, שקולם אינו נשמע.
לרוב האחריות תושלך על כך שהפרטנר/ית היא דמות דומיננטית ואסרטיבית.
גם אם זו אכן הסיבה זו אינה הצדקה שלא להשתפר בנושא זה.
אם מערכת היחסים היא כזו שתרצו לשמור ולשפר תוך דגש על שיפור הערך העצמי שלכם בתוך מערכת היחסים, עליכם למקד תשומת לב ביצירת אסרטיביות בזוגיות שלכם גם מהצד שלכם, כך שתרגישו שווים בין שווים ולתת מקום לביטוי העצמי שלכם.

אסרטיביות

אסרטיביות עם ילדים

אדם הניחן באישיות אסרטיבית הוא אדם המרגיש מספיק בטוח במקום שלו בעולם ובעצמו.
הוא אינו לוקח כל אירוע שלילי המתרחש כמשהו נגדו אלא מסתכל על המציאות בצורה אובייקטיבית.
הוא מנסה להתנהל בצורה כזאת שלא נותנת למציאות לשלוט בו.
כך אתם רוצים להתנהל מול ילדיכם וכך תרצו שהם יגדלו ויחקו התנהגות זו.
זה חשוב במיוחד עם ילדים משום שהם כל הזמן בודקים ומותחים את הגבולות בסביבתם.
רפיסות בתקשורת עם ילדים עלולה לעודד התנהגות אגרסיבית מצד הילדים שכן הם מגיבים לתקשורת של הוריהם.

5 הצעדים שעליכם לעשות כדי להפוך לאסרטיבים

  1. חדדו את האינטליגנציה הרגשית

    לכל אדם ישנה ברמה כזאת או אחרת אינטליגנציה רגשית המאפשרת לנו לפרש את ההשפעה של התקשורת שלנו על רגשות של אחרים, שימו דגש על חיזוק האינטליגנציה הרגשית שלכם.
    הקפידו להיות מודעים להשלכות של של התקשורת הבין אישית שלכם ובאותה מידה להשפעות של תקשורת של אחרים עליכם, כשתהיו מודעים יותר תוכלו לנטרל רעשי רקע הגורמים לחוסר האסרטיביות בסיטואציות מסוימות.

  2. תרגלו אסרטיביות חיובית

    כדי להתנהל באסרטיביות חיובית, עלינו להניח לדיסוננס הפנימי שגורם לעתים לחוסר ביטחון ולהעביר את המסר בחדות, בבירור ולהקפיד להביט באדם או באנשים איתם אנו מדברים.
    לשמור על ארשת פנים אדיבה, אפשר לחייך אם זה מתאים לסיטואציה (לא תמיד זה מתאים).

    חשוב מאוד להימנע מפעולות ספציפיות:
    הקפידו שלא לקלל, לא להעליב, לא להקטין את הסובבים, גם לא ברמיזה.
    לעתים לדברים יש כפל משמעות, נסו להימנע מאמירות שיכולות להתפרש באופן שלא יועיל לקידום הצורך שלכם בשיחה.
    אם מדובר בשיחה ידועה מראש שניתן להתכונן אליה, רצוי להכין את המסר.
    לחזור על הדרך בה נציג אותו מספר פעמים לוודא שזה נשמע חד וברור אך חברותי ומכבד.

    חשוב לשמור על קשב לסביבה במהלך ההתנהלות התקשורתית.
    הסביבה תמיד נותנת לנו פידבקים, אם ע"י מנד ראש, גלגול עיניים, תגובה מילולית, שינויים בפנים, או שפת גוף כללית.
    שימת תשומת לב לכל אלה והתאמת התקשורת שלנו בו בזמן תעזור לשמור על אווירה חיובית.

  3. חשוב להתחיל משינויים קטנים

    בחרו נושא אחד שחשוב לכם להיות יותר ברורים בו, נסחו לעצמכם מסר תרצו להעביר באופן אסרטיבי.
    זכרו לשמור על תקשורת ברורה אך מכבדת, לעתים קרובות בשיחה עם בני זוג במערכת יחסים רומנטית.
    הרגשות עלולים להציף אותנו ויכול להתלהט וויכוח שמרחיק אותנו מהנושא הנדון.
    זאת משום שכשמשוחחים עם אדם קרוב במיוחד נוטים להיפגע ולהיעלב כי אנו נוטים לתת יותר ערך וחשיבות לאמירות של אנשים קרובים אלינו.

    הקפידו להכין את הנושא בו תבחרו להתמקד עם ניסוח ידידותי, כזה שלא "ייטרגר" את בן/ת הזוג.
    יחד עם זאת עמדו על שלכם תוך הבהרה שזהו נושא חשוב וקרוב ללבכם.
    רפדו את העברת המסר בהבנת הצד השני והצגת פתרונות לצד קשיים.
    לאט לאט הוסיפו עוד נושאים עד שתהפכו את התקשורת האסרטיבית להרגל וחלק מהשיח בזוגיות שלכם.

  4. תרגלו אסרטיביות

    הקפידו ליצור שיחה בתקשורת אסרטיבית באופן מתמשך.
    התחילו מלפחות שלוש פעמים בשבוע בהם אתם "מכריחים" את עצמכם להיות אסרטיביים בשיחה.
    לאחר מכן העלו את המינון כך שלפחות אחת ליום תתנהלו באופן אסרטיבי בשיחה.
    הקפידו לעשות זאת לאורך תקופה כך שהתנהגות זו תהפוך להרגל שיהפוך למיומנות חיים עבורכם.

  5. לכו עם זה עד הסוף

    כמו במקרים רבים בחיים, אם משהו חשוב לכם עשו כל פעולה שניתן כדי להגיע ליעד.
    בנוסף למידע ולטיפים הנ"ל כדי להגיע לתוצאה מדויקת ומהירה יותר פנו לאיש מקצוע לקיום תהליך ממוקד.
    במקרה זה מומלץ לקיים תהליך של אימון אישי, קואוצ'ינג שבו תעבדו במשך כ 8 עד 12 מפגשים עם קואוצ'ר מקצועי על הבניית תקשורת אסרטיבית, תקבלו תרגילים מסודרים לביצוע מדי יום ותוכלו לבחון את השיפור והעמידה ביעדי השינוי שלכם.

    איך מרכז קואוצ'ינג ישראלי יכול לעזור לכם להיות יותר אסרטיביים?
    1. לחצו למעבר לשאלון בדיקת מידת האסרטיביות והתאמת תהליך לשיפור
    2. קבלו כעת הצעה לאימון אישי לשיפור האסרטיביות

מגיע לכם לחוש שאתם עומדים על שלכם, שיש מקום לקול שלכם בכל שיחה ובכל אינטראקציה חברתית.
לכל אחד ישנה היכולת לחולל שינוי בחייו, אך בכל דרך בה תבחרו, עיקר השינוי תלוי בכם, ברצון שלכם ובמחויבות לתהליך.
ככל שתתמידו יותר, שתחקרו את הנושא, שתעבדו ותתרגלו שינוי, כך התוצאה תגיע מהר יותר ותהיה מתוקה יותר!

Back to top button