אימון אישי להפרעת קשב וריכוז – לא רק ריטלין

אימון אישי להפרעת קשב וריכוז

אפשר לחכות עם בליעת הריטלין

עכשיו מתברר שאימון אישי להפרעת קשב וריכוז יכול לעזור גם לילדים ולמבוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז.
אימון אישי (COACHING) מצמצם את הפער בין מי שאני היום לבין מי שאני רוצה להיות.
האימון, ככלל, נועד לתת פתרונות פרקטיים לשיפור התפקוד היומי. אימון הקשב האישי נועד לשפר את התפקודים שנפגעו כתוצאה מהפרעת קשב וריכוז ומסייע בהקניית כלים לחיים.

למבוגרים ולילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז יש דפוס התנהלות של "פעולה ותגובה", שאינו תמיד יעיל.
תהליך האימון מאפשר את הרחבת דרכי התגובה במצבים השונים והגדלת היעילות של התפקוד היומי. זאת, מתוך הבנה עמוקה של מקור הקושי.
כדי להתקדם, על המאומן להגדיר מטרה מעשית שאותה הוא מעוניין להשיג. האימון מסתיים עם השגת המטרה.

ילדים ונוער הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מסוגלים להתגייס להתערבות של תהליך אימון בתנאי שהיא ממוקדת ומתקדמת, עליה להיות מעשית עם תוצאות מהירות.
אלה הם מאפייני האימון ולכן הוא מביא לתוצאות – מדובר בהתערבות קצרת מועד הנמשכת, בדרך כלל חודשים ספורים.

שיקום הדימוי העצמי

הפרעת הקשב והריכוז הולכת וטופחת על פנינו יותר ויותר.
ילדים, בני נוער ומבוגרים שחשבנו שהם סתם "מציקים, מעצבנים, עצלנים, מפונקים, מוזרים, לא יוצלחים, שלומפרים, מופרעים, ילדותיים, מדמיינים, לא אחראים ועוד".
מתברר לנו עכשיו שהם לא בדיוק כאלה ומופעלים על ידי "דלק" אחר משאר האנשים. ה"דלק" שלהם הוא העניין!
כלומר, הם יכולים להתגייס רק לדברים שמעניינים אותם, ללא קשר לדרגת החשיבות של הדברים.

אם ניצבת בפניהם משימה חשובה אך "משעממת", יכולת ההתגייסות שלהם אליה תהיה מינימלית.
לכן, תהליכי למידה, חזרה על דברים, שינון ותהליכים שתוצאותיהם אינן מיידיות, לא זוכים לתשומת לב ראויה מצידם.
כאשר לומדים להכיר מקרוב אנשים אלה, מגלים במהרה מספר תכונות משותפות:
הם טובי לב, אוהבים לעזור לזולת, יצירתיים, בעלי דמיון ויכולת מקורית לפתרון בעיות.

יש להם צורך עז בתקשורת אנושית ויכולת מהירה ליצור קשרים חברתיים וכן לפתוח "דף חדש" מידי יום.
אכן, מדובר באנשים מבלבלים. הפערים האלה שהם חווים, גורמים להם לקשיים בתחומי חיים רבים: למידה, התנהגות, חברה, עבודה וזוגיות.

בשל כך, בבואנו לעזור לילד, מתבגר או מבוגר כזה, עלינו תחילה לבצע בדיקת הערכה רחבה ומקיפה ולברר האם אכן מדובר בהפרעת קשב וריכוז ובאיזה מישורים בחיים היא פגעה.
רק לאחר מכן, אפשר להתחיל בתהליך של שיקום הדימוי העצמי ושיפור התפקודים.
אחד מהכלים החשובים בהם ניתן לעזור למתמודדים עם הפרעת הקשב והריכוז הוא אימון קשב אישי ADHD COACHING .

אימון אישי להפרעת קשב וריכוז

תהליך של העצמה

חלק ניכר מהילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז מתקשים בהתנהלות עצמית עקב חסך ב"תפקודים הניהוליים".
חסך זה מתבטא בקושי להפריד בין עיקר לטפל, לקבוע סדרי עדיפויות בביצוע משימה, להיות ממוקד ולסיים עם תחושה של בקרה עצמית טובה.
לכן, מטרת האימון היא לשדרג את התפקודים הניהוליים עד להפנמתם, לגלות את הכישורים המיוחדים של הילד ולעזור לו להבין מה הן דרכי הפעולה שיתמכו בהגעתו למטרה.
בדרך, לומד הילד לקבל אחריות ולדחות סיפוקים מיידיים.

השלב הראשון שמתרחש בתהליך של אימון הוא בחירת המטרה. בשלב השני, עוסקים בהתבוננות והבנה של איפה עומד המאומן כיום. בשלב זה, מתבצע ניתוח ענייני שבוחן כיצד פעל המאומן עד כה:
האם דרכי הפעולה היו יעילות וטובות או אימפולסיביות וללא שיקול דעת, ולכן גם לא התגלו אפקטיביות ולא שירתו את המטרות של המאומן?

זהו אחד הכלים המרכזיים באימון – בחינה של דרכי הפעולה ושל מצבים מהעבר.
ידוע שילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז נוטים להגיב באופן אימפולסיבי במצבים שונים ולא פעם מצטערים על תגובתם.
מטרת האימון היא להעשיר את תפריט דרכי הפעולה של הילד ולאפשר לו לבחור את תגובתו.

בכוחו של האימון לילד בעל הפרעת קשב וריכוז הוא לספק רגעים "מעצבי חיים", שיגרמו לו להבנות חדשות לגבי עצמו:
"אני יכול" , "מקשיבים לי", "אני רצוי ואהוב", "אני מנהיג" ועוד.
בתהליך האימון מזהים את נקודות החוזק הפנימיות ואת היכולות להשגת המטרה שבחר המאומן.
כך, בתהליך הדרגתי, האימון מביא להעצמה אישית – הדיבור הפנימי הופך לחיובי ולילד מתאפשר מרחב פעולה.
הוא נעשה ה"מנוע" של עצמו להשגת יעדיו בחיים. תפקיד המאמן בתהליך הוא לעזור בהגדרת מטרת האימון ולהתוות את רצף המהלכים כדי להשיגה.

מאיזה גיל ניתן להצטרף לתהליך אימון אישי להפרעת קשב וריכוז?

למעשה אין גיל פורמלי לכך. ברגע שהילד מודע לקשייו ומעוניין בשינוי, אפשר להתחיל לאמן אותו לכך.
בתהליך האימון של הילד משתתפים גם ההורים המקבלים הנחיה כיצד ליצור לילד סביבת עבודה מתאימה בבית וכיצד לבנות שפה משותפת סביבו.
בדרך זו מקנים להורים ידע והבנה אודות הפרעת הקשב של הילד, זאת תוך העצמתם כהורים, כמחנכים וכמדריכים וחיזוק הסמכות שלהם – כל זה יביא לשיפור היחסים והאווירה בבית. במידת הצורך, מערבים באימון גם את הצוות החינוכי בבית הספר.

אימון קשב אישי הוא דרך אפקטיבית מאוד לעבודה עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז שמודעים לקושי שלהם ומעוניינים בשינוי.
היבט חיוני ביותר בתכנון ההתערבות הוא שילוב וגיוס הילד, המשפחה והמערך הרחב יותר של בית הספר והקהילה כדי להיות שותפים בתהליך.
חשוב לזכור, כי אין ילד קשה, יש ילד שקשה לו!

מאת: אורית פפיר וד"ר בועז רפפורט
אורית פפיר היא מאמנת קשב אישית ADHD COACHING, וד"ר בועז רפפורט הוא מומחה ברפואת ילדים ומנהל מרפאות "קשר".

Back to top button