דרכים לפיתוח ביטחון עצמי

"קודם תלמד אתה להאמין בעצמך, השאר כבר ישתכנעו לבד"

ביטחון עצמי הוא כלי לחיים המאפשר התנהלות בריאה ומוצלחת יותר בעולם, הוא התחושה של אדם כי הוא מסוגל ויכול. תחושת היכולת, לאו דווקא בתחום מסוים אלא באופן כללי, היא שמעניקה לאדם ביטחון, כוח ועוצמות אשר נדרשות לו בחיי היומיום. ביטחון עצמי נותן לאדם את המוטיבציה לפעול, להתקדם ולהצליח, וללא ביטחון עצמי, האדם עלול לשקוע בשגרה, בחוסר מעש ואף בדיכאון. רבים מאתנו רוצים מאד לפתח את הביטחון העצמי, על מנת להצליח יותר בכל תחומי החיים, ועל מנת לחוש תחושות חיוביות יותר, ולהפחית תחושות שליליות כמו פחד, חשש, כעס וכן הלאה.
ביטחון עצמי גבוה ובריא אינו דבר שמגיע לבד ובקלות לכל אחד, הוא מתפתח במהלך השנים בעקבות חוויות ואירועים שאנחנו צוברים במהלך החיים.
ישנו כמובן גם מרכיב אישיותי אשר יכול להשפיע על הדרך שבה נחווה דברים ועל הצורה שבה הם ישפיעו עלינו ועל הביטחון העצמי שלנו אבל חשוב להבין כי הביטחון העצמי איננו דבר אשר מקבלים בגיל מסוים והוא נשמר כך לאורך השנים. ביטחון עצמי הוא כלי שאותו צריך להמשיך ולפתח והמשיך לטפח על ידי חוויות מחזקות ומעצימות ועבודה עצמית מתמדת.
קיים הבדל בין אנשים אשר באופן טבעי בעקבות נסיבות חייהם (משפחה תומכת, חוויות ילדות וחוויות חיים חיוביות וטובות) יצליחו לפתח ביטחון עצמי בריא וגבוה מבלי להקדיש לכך מחשבה או מאמץ, הביטחון מתפתח נכון בעקבות מבנה האישיות, תנאי הסביבה והתמיכה שאותה קיבל בצעירותו ומקבל במהלך חייו.
לעומת זאת, ישנם אנשים שהשילוב של המבנה האישיותי שלהם יחד עם חוויות חיים לא חיוביות או קשות יותר, חוויות עם אנשים או חברים אשר פגעו בהם או גרמו להם להרגיש פחות טובים ולא ראויים, כל אלה יגרמו לאנשים אלו לפתח ביטחון עצמי נמוך. קבוצת אנשים זו תצטרך להשקיע יותר מאמץ ומחשבה בפיתוח והעלאת הביטחון העצמי באופן מודע.
מפתיע לגלות עד כמה הוא בחסר אצל רבים מאיתנו, ישנן דרכים רבות שבאמצעותן ניתן לפתח את הביטחון העצמי. במאמר זה ריכזנו עבורכם מגוון שיטות, פעולות ודרכים שבהן תוכלו לפתח את הביטחון העצמי שלכם, ולהרגיש חזקים בכל זמן.

יש חשיבות לביטחון עצמי בריא?
לביטחון עצמי בריא יש חשיבות עצומה. זהו אולי אחד הדברים היותר משמעותיים היכולים להשפיע על תחומים כה רבים בחיינו. אדם אשר מאמין בעצמו, מכיר בערך שלו, ביתרונות ובחסרונות שלו ויודע כי במכלול הכללי שלו כאדם הוא אדם ראוי ומוצלח ואין שום סיבה שלא יוכל להגיע למטרותיו, לזכות לאהבתם של אחרים ולהשיג את הדברים שאותם הוא רוצה להשיג בחייו, אדם כזה יוכל להתנהל בצורה טובה בכל מערכות היחסים

man-person-people-emotions

בחייו, גם האינטימיות וגם הכלליות יותר (משפחה, חברים, קולגות, שכנים וכדומה), כמו כן הדבר מאפשר ביטחון ביכולות בתחום העבודה וכן הלאה.

איך לפתח את הביטחון העצמי?
אנשים אשר סובלים מחוסר ביטחון עצמי, מגדירים את עצמם באמצעות החוסר הזה – "אני אדם שחסר לו ביטחון עצמי". הימנעו מן ההגדרה הזו. הזהות של האדם מורכבת מהרבה יותר פרטים מאשר רק הביטחון העצמי שלו, גבוה או נמוך ככל שיהיה. הגדירו את עצמכם דרך המעשים שלכם והתכונות החיוביות שלכם, ולא דרך הביטחון העצמי שלכם. חשוב להבין ולהפנים, אף פעם לא מאוחר מידי בשביל לעבוד ולפתח את הביטחון העצמי, גם אם נדרשת לשם כך יותר עבודה, למעט מקרים חריגים הדבר אפשרי אם משקיעים בזה את המאמץ והזמן הדרושים לתהליך. כמו כן יש לזכור כי כמו בכל תהליך, גם כאן אין תרופת פלא שתהפוך אותנו לאנשים בטוחים ומאמינים בעצמנו בהינף אצבע. מדובר בדרך המלווה ניסיונות ותרגולים, דרך אשר מתקדמים בה שלב אחרי שלב עד שמרגישים בטוחים יותר ושמחים יותר. ישנם המון כלים כמו המדריך המלא לשיפור ביטחון עצמי המאפשרים לעשות תהליך משמעותי באופן עצמאי.

הנה כמה תובנות שיקדמו אתכם לשיפור הביטחון כבר עכשיו:

להיות במקום גבוה – ביטחון עצמי נובע מתחושות של הצלחה והערכה לאורך כל שלבי החיים. דאגו להציב את עצמכם במקום שבו אתם זוכים להערכה. הקיפו את עצמכם באנשים חיוביים אשר אוהבים אתכם ומוכנים להביע זאת בפניכם. עסקו בעבודה שאתם טובים בה, עבודה שבה אתם מצליחים להגיע לתוצאות טובות, ולמצות את היכולות שלכם. צרו קשר עם חברים שמבינים אתכם ואוהבים אתכם כמו שאתם. למדו מקצוע שאתם אוהבים – ידע הוא כוח, והלימודים עצמם תורמים לביטחון העצמי של כל אדם.

חשיבה חיובית – הקפידו לשמור על חשיבה חיובית, בכל תחומי החיים. חשיבה חיובית באופן כללי תסייע לכם לחשוב באופן חיובי גם על עצמכם. דברו עם אנשים שיש להם השקפת עולם חיובית, הקיפו את עצמכם באנשים כאלה. דאגו להסתכל על העולם ממבט חיובי ושמח. בדקו מאלו דברים אתם נהנים, והקפידו לשמור על הדברים האלה כחלק מן היומיום שלכם. אם אתם מתקשים להגיע לחשיבה חיובית באופן עצמאי, הירשמו לקורס של אימון אישי או קורס דומה, על מנת לסגל לעצמכם את החשיבה הבריאה הזו. סגלו לעצמכם חשיבה חיובית גם באמצעות המילים שבהם אתם משתמשים עבור המחשבות שלכם. חשבו על עצמכם במילים חיוביות – העלימו את המילים "לא", "אין", "בלי" ומילים שליליות אחרות מן הלקסיקון שלכם, וסגלו לעצמכם ניסוחים חיוביים לכל מחשבה.

הערכה עצמית – לעתים קרובות, ביטחון עצמי נמוך נובע מהערכה עצמית נמוכה. ערכו רשימה של דברים חיוביים שעשיתם במהלך כל חייכם. אל תמעיטו בחשיבותן של פעולות חיוביות – להיפך, התרגלו להאדיר את הדברים החיוביים שעשיתם, התייחסו אליהם בגאווה, בכבוד ובהנאה, משום שאלו, ולא אחרים, הם הדברים שמגדירים אתכם כאנשים, ואלו הם שצריכים לבנות את הביטחון העצמי שלכם. העריכו נקודות כמו כושר הישרדות, יחס לאנשים, מאמץ והשקעה.

מה אומרת הסביבה?hat-591973_1920 ביטחון עצמי צריך להגיע מבפנים. אך אין להכחיש שהביטחון העצמי מושפע באופן משמעותי מן הדעות של אנשים מסביב. הקיפו את עצמכם באנשים שיש להם דעה חיובית עליכם. כאשר אתם פוגשים אנשים חדשים, ספרו על עצמכם במילים חיוביות. אל תספרו דברים שליליים, התמקדו בדברים הטובים ובנקודות החוזק שלכם. זכרו כי אף שאתם מוקפים באנשים, שחלקם טובים יותר מכם בדברים מסוימים וחלקם טובים פחות, הביטחון העצמי שלכם לא צריך להישען על השוואות לאחרים. אתם טובים בזכות עצמכם, ולא מכיוון שאתם טובים יותר מאדם אחר, וגם לא מכיוון שאתם טובים פחות ממנו.

שינויים בחיים עלולים להפחיד. אך הישארות באותו המקום מורידה עד מאד את הביטחון העצמי. כדי לשפר את הביטחון העצמי שלכם, צאו מאזור הנוחות שלכם. צרו אירועים מעניינים בחייכם, פעלו כדי ליצור התקדמות והתפתחות בכל נושא שמעניין אתכם. אם החיים השוטפים שלכם אינם מספקים לכם חידושים, הירשמו ללימודים, לסדנאות, לחוגים, צאו לאירועים מעניינים או מעוררים, עסקו בפעולות שמלמדות אתכם דברים חדשים. אל תתנו לעצמכם לשקוע בבטלה מנוונת; דאגו לפעול, לשנות ולהתקדם, וכך תשפרו את מצב הביטחון העצמי שלכם.

טיפים:

  • החלפת תקליט – אחד הדברים המשמעותיים בתהליך הוא שינוי התסריט שיש לנו בראש. נסו לתרגל ולשנן לעצמכם את המנטרה. אני ראוי, אני אהוב, אני מוצלח וכן הלאה. חזרו על כך עד כמה שניתן והוסיפו למנטרה את הווריאציות שלכם. בשלב כלשהו גם התת מודע שלכם ישתכנע.
  • סביבה תומכת – נסו להקיף את עצמכם באנשים אשר יש להם השפעה חיוביות עליכם. חברים שלא מקטינים אתכם אלא נותנים תחושה טובה ומעצימה. הימצאות בקרבת אנשים אוהבים ומפרגנים משפיעה רבות על הביטחון.
  • קורסים/ספרים – אל תחששו להוציא כסף על הדברים האלו. מצאו לכם קורס טוב או ספר מצוין בנושא והעמיקו בתחום.
  • אימון אישי להעלאת ביטחון עצמי – תחום האימון יכול להואיל מאוד בפיתוח הביטחון העצמי. המאמן יעשה איתכם את הדרך עקב בצד אגודל וילמד אותכם להוציא את הכוחות הטמונים בכם.
  • טיפוח עצמי – הכוונה כאן אינה רק מבחינה חיצונית. מובן שגם טיפוח חיוני יכול לעזור לתחושת הביטחון, אבל חשוב גם לטפח את עצמנו מבפנים. ללמוד תוכן מעשיר, לעסוק בתחומים מעניינים שירחיבו את הדעת ואת נושאי השיחה עם הסובבים אתכם.

עוד מאמרים שעשויים לעניין אותך