5 דרכים להתמודד עם חרדה חברתית לנוער

מהי חרדה חברתית וכיצד מתמודדים איתה

חרדה חברתית לנוער

מעולם לא סבלתי מחרדה חברתית ולא הבנתי מהי עד שהדרכתי קבוצת בני נוער תיכוניסטים, שסבלו מביישנות ומחרדה חברתית, אז התחלתי להכיר את העולם שלהם והבנתי עד כמה עדינות והדרגתיות נדרשים בליווי שלהם לשינוי.

חרדה חברתית היא מסובב, כלומר היא תוצאה שמתקבלת משנים של מצוקה נפשית ורוחנית, של רעב וכמיהה לשייכות חברתית. כתוצאה מהרצון לשייכות חברתית, נוצר הפחד "מה יחשבו עלי", "מה יגידו עלי". "אני לא רוצה שיצחקו עלי או שיידחו אותי, לכן אני מתבייש לעשות משהו שיראו אותי עושה ואז יצחקו או ילעגו".
הרצון לשייכות מתגמד לעומת הפחד שמתעצם והופך לחרדה אמתית ולביישנות קיצונית.
הוא בא לידי ביטוי בהימנעות, מניעת קשרים חברתיים בין אישיים, תקשורת בין אישית לקויה שלא מבטאת את מה שאני רוצה וחושב, אי מציאת חברי אמת שאפשר לסמוך עליהם כי "אני לא סומך על כלום ועל אף אחד, במקרה הטוב אני סומך על ההורים, על המשפחה הקרובה ועל אולי חבר או שניים בלבד. עם השאר אני לא בא במגע".
"לא שזה לא מפריע לי, זה מפריע לי מאוד! אני אפילו מתכחש לבעיה, טוב לי כך עם עצמי בשלום ובשלווה, כי העולם אויב שלי ואני שמור ובטוח בדלת אמותיי".

"זה יכול לבוא לידי ביטוי בהיעדרות מביה"ס, בנשירה מהלימודים, בהתבודדות עם ספרים או עם מחברות, או בהתמכרות שמביאה לי רוגע וביטחון, בהתבוננות שעות במסכים השונים שמביאים לי מזור וריפוי כי שם אני חזק ועוצמתי – בעוד שבמציאות אני מרגיש חלש ולא יודע מה לעשות עם עצמי ואיך להסתדר עם חברים".
"יחד עם זאת אני מאוד רוצה להיות פופולרי ושחברים יבואו אלי הביתה, אך אני לא יוצא מזה, מדלת אמותיי, לכן דבר אינו קורה".

חרדה חברתית לנוער
חרדה חברתית לנוער

איך להתמודד עם ביישנות או עם חרדה חברתית לנוער?

כמובן שזה צריך להיות הדרגתי מאוד, בצעדים קטנים שמאפשרים לתחושת הביטחון להישאר ואף לגדול, לא מערערים אותה.

שלב 1 – לצאת מדלת האמות

צעד אחד קטן שאני לא רגיל לעשות, לא יכאב לי לעשות, אך יקדם אותי בנושא הביישנות ויביא לי מזור.
צעד שישמור על הביטחון שלי ועלי, זה יכול להיות לתת לחבר להעתיק ממני שעורי בית או לעזור לאיש ברחוב לחצות את הכביש או לבקש עזרה וכיוון בהכנת שעורי הבית או בהתמצאות בשטח. צעד שלא יכביד עלי אלא ימשוך אותי קדימה.

שלב 2 – מציאת פתרון למצוקת תחושת השייכות

לעזור במשהו לקבוצה, לכיתה, לחברים. להשמיע משהו שאני מאמין בו ולהסביר את ההיגיון שבו.

שלב 3 – מסדרים את כל החברים בשורה

כל החברים "מסודרים מולי" ואני בוחר אחד או שניים חדשים לדבר איתם על כל נושא שמעניין אותם ואותי.

שלב 4 – לראות מה נכון בהתנהלות שלי עד כה

לשים לב לחוזקות שלי שנראות לעין, לשים לב לאומץ בגישת העשייה.

שלב 5 – התמודדות עם מצבים חדשים

מצבים לא מוכרים בחיים. לדוגמה חבר שבא אלי לבקר: אני אארח אותו יפה, ברוחב לב, בכיבוד ושתיה ובפעילות כיפית.
מישהו ששאל אותי משהו ואני צריך לענות לו מה אני חושב או יודע על הדבר: איך לענות ולהפגין ביטחון.

נכתב במיוחד עבור מרכז קואוצ'ינג ישראלי ע"י יעל הדס נעמן ספיר, מאמנת אישית בשיטת נעימת הלב
טלפון: 054-2424655
דוא"ל: [email protected]
אתר האינטרנט: http://www.neimathalevcoaching.com/
עמוד הפייסבוק: https://www.facebook.com/yaelcoach

Back to top button