אימון, ליווי וייעוץ עסקי

למי זה מתאים וכיצד בוחרים מאמן

הכל על אימון עסקי, ליווי וייעוץ לעסקים

על פי רוב מי שעוסק בתחום אימון עסקי מגיע מרקע בעולם העסקי, מי שבעבר ניהלו חברה גדולה, או היו בעלי תפקידים בחברות מצליחות.
את ניסיונם רב השנים בתחום הם משלבים עם הכשרה בתחום אימון עסקי (קואוצ'ינג) ומהווים מנטורים לבעלי עסקים, לרוב קטנים ובינוניים.
כשאין לך את הכלים/הידע/הפנאי להפיק מהעסק שלך את מה שאתה בטוח שניתן להפיק ממנו, בין אם מדובר בעסק כושל ובין אם בעסק מצליח שניתן למנף ולקחת קדימה.
במצב זה ראוי ואחראי לפנות לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי.
לכל עסק יש מטרות, יעדים, אסטרטגיה, טקטיקה ושאיפות.
חשוב שיהיה מי שיעניק מבט אובייקטיבי מבחוץ, יתבונן בעיניים ניטרליות על הנעשה במטרה למנף אותו, לקדם ולשפר את ביצועיו ולהביאו לכדי מיצוי הפוטנציאל הגלום בו.יש להפריד בין אימון עסקי שפונה לבעלי עסקים לבין אימון תעסוקתי הפונה לשכירים המעוניינים לשנות משהו בקריירה או למצוא את המיקוד המקצועי שלהם.
אימון עסקי
אימון עסקי

מתי כדאי לפנות לקבלת ייעוץ וליווי עסקי

כאשר לבעל עסק מחלחלת ההבנה שיש צורך בשינוי בעסק שלולרוב זה קורה בתקופת משבר:
כשישנן בעיות, חובות, כשעסק נקלע לקשיים משמעותיים, מתקשה להתנהל עם תזרים המזומנים, התשלומים לספקים או לעובדים.
אך במקרים אחרים זה קורה לאחר שלדעתו הוא כבר עשה את כל שביכולתו או לפחות את כל מה שהוא יודע
.
הדרך לשינוי היא על ידי קבלת עזרה חיצונית, או כשהעסק מתפתח כך שבעלי העסק לא מספיקים לטפל בכל המטלות לשימור ו/או שיפור העסק.

א. עסקים רבים לא ממצים את הפוטנציאל שלהם בשל גורמים רבים, ביניהם:

שיווק לוקה בחסר
ראייה צרה, לרוב מתוך מיקוד בתחום העיסוק של העסק ולא בניהולו
חוסר זמן או ניהול זמן שגוי
תחרות חדשה או גוברת
אי יכולת לעמוד ביעדים
שינוי במשק או בתחום העיסוק
חוסר ביטחון עצמי בקבלת החלטות ניהוליות
חוסר מוטיבציה של העובדים
התנהלות כספית שגויה
בחירות עסקיות מפוקפקות
(תתפלאו כמה בעלי עסקים מהמרים ממש, מנחשים לפי תחוש ולא בהתבסס על ניתוח נתונים וסיכונים בבואם לקחת החלטה גורלית לעסק שלהם)

ב. בעלי עסקים המבקשים להתמקד בשיפור אספקטים ספציפיים

חידוש או רענון – לפעמים בעל העסק מרגיש שהוא מדשדש בשגרה.
לחץ – התמודדות עם לחץ בזמן העבודה.
עומס – טיפול בהרגשה של עומס בעסק או בעבודה ויצירת פניות לניהול יעיל של העסק.
מיצוי פוטנציאל העסק – הגדלת ההכנסות תוך מיצוי הפוטנציאל העסקי, התמקדות בשווקים חדשים או במימוש הפוטנציאל מלקוחות קיימים.
בטחון עצמי – טיפול בביטחון עצמאי ושיפור כושר מנהיגות והובלה מול צוות העובדים, שותפים, לקוחות וכדומה.
עובדים – שיפור הנעה והפעלת העובדים.

ג. בעת תכנון הקמת עסק חדש

בשלב זה ניתן לחסוך "שכר לימוד משמעותי במיוחד ע"י ייעוץ מקצועי בעת הכנת התוכנית העסקית, הקמת העסק, גיוס עובדים, רכישת מלאי, לימודים מקצועיים וכדומה.

יתרונות בולטים בתהליך אימון עסקי:

  • הצבת יעדים ועמידה בהם, גם לטווח קצר וגם לטווח ארוך.
  • שיפור התקשורת בעסק.
  • ייעול מערך קבלת ההחלטות.
  • צמצום הוצאות מיותרות.
  • פרספקטיבה חיצונית לבעיות והיתרונות של העסק.
  • צמצום הגורמים הלא מועילים לפעילות העסקית.
  • בידוד והתייחסות נבדלת לכל אספקט בעסק ע"י גורם ניטרלי ועוד..

מה קורה בתהליך של אימון עסקי

המאמן העסקי ינתח את הפעילות הקיימת, ישמע מבעל העסק מה ירצה לשפר והיכן לדעתו אין לו את הכלים להתמודדות במצב הנוכחי.
יחד יבחנו בעיות וקשיים, ויתחילו לשפר כל בעיה בנפרד.
במקביל הם יזהו הזדמנויות, מקומות בהם ניתן וצריך להשקיע יותר זמן.
ניהול הזמן אגב הוא אחד מהכלים החשובים בתהליך שכן בעלי עסקים נוטים לעתים להשקיע הרבה זמן בפעילויות לא רווחיות ומעט זמן בפעילויות רווחיות יותר.
כך הם יצרו יחד תוכנית עבודה בכפוף לתכנית עסקית ובלווי מתמשך שנערך בד"כ בפגישות חד-שבועיות יחודדו תהליכים.

תתקיים סדרת מפגשים בין המאמן לבעל העסק שבה סוקרים את מכלול הגורמים שאפשר וצריך לשפר ולפתח בעסק.

איך בוחרים מאמן עסקי?

חשוב לציין ששיטת אימון עסקי הינה שיטה שדומה מאוד ל אימון אישי ועליה להתאים למתאמן עצמו.
לכל חתן ישנה את חליפת החתונה שלו, רצוי לבחור תכנית המתאימה למתאמן ושיטה שדרכה ניתן למקסם את המטרות ולהשיגם תוך זמן אידיאלי.
האימון יכול להיות קצר – כשלושה חודשים ויכול להימשך אפילו שנה מלאה, הוא יכול אף לשמש מנטורינג עסקי מתמשך ללא הגבלת זמן.
בגדול, רוב תכניות האימון מתקיימות במפגשים של פעם פעמיים בשבוע בהם נפגשים במקומות שונים (מקום העסק, משרד של המאמן, בית של המתאמן).
בחירת מאמן עסקי הינה בחירה מאוד חשובה, אימון עסקי טוב ומנוסה יכול לגרום לך לשיפור ולתוצאות טובות יותר ממאמן פחות מקצוע.

כמה דברים שמומלץ לשים לב אליהם לפני שבוחרים מאמן עסקי:

1.מיקום – מומלץ לקחת אדם הקרוב לאזור בו נמצא העסק, לפחות מרחק נסיעה סביר, שלא יהיה כזה שיגביל את היכולת לקיום מפגשים.
2.קביעת יעדים – מה הנקודה אליה אתם רוצים לקדם את העסק באופן כללי וכדי להגיע אליה יש לפרק את שלל התחומים השונים ליעדים ספציפיים
מה היעד להגדלת הכנסות, מה היעד להורדת הוצאות, לייעול כח העבודה, לשיפור הרווחים, להתנהלות מסודרת עם תזרים המזומנים וכן הלאה.
3.שיטת עבודה – כבעל העסק חשוב שתבחן את הפעילות של המאמן העסקי עם לקוחות קודמים שלו, תעריך את התאמתו לסוג העסק שלך.
4.עלויות – לא פחות חשוב לוודא שעלויות האימון יהיו בתקציב הוצאות שפוי שלא יסבך את ההתנהלות התקציבית של העסק.

אז למה אנו צריכים מאמן לעסקים?

אם בקשיים בניהול העסק אנו נתקלים אנו צריכים ראשית להבין מהם:
התמודדות מול ספקים מתן שירות ללקוחות עמידה בזמנים ,התמודדות עם מצבי לחץ.
או אולי דווקא קשיים במישור הניהולי כמו רשויות המס קביעת מטרות ,תקציבים העסקה ופיטורי עובדים.
ברגע שהתמקדנו בבעיה הנכונה אפשר למצוא מאמן לעסקים שיתאים לדרישותינו .

ואיך בוחרים מאמן עסקי?

כעת יש לבחון את ההיצע של המאמנים לעסקים העומד לרשותנו ולבחור מאמן מתאים בעל ניסיון ראוי (ייתכן שכבר עבד עם עסקים בענף/תחום דומה לשלנו) ורצוי גם המלצות טובות.
זאת ממש לא בושה לבקש המלצות ממאן לפני תחילת התהליך מולו, בנוסף רצוי לעשות סקר שוק לבדוק כמה בממוצע גובה מאמן לעסקים וכן לברר מהי ההכשרה שלו.

שלא יהיה מדובר במישהו שעשה דבר או שניים אך לא הוכשר לעסוק בתחום ועלול לפגוע בתהליך שלכם יותר מלהועיל לו.
לבסוף רצוי לקיים שיחה מקדימה ובה לראות אם המאמן אותו בחרנו מתאים לציפיות שלנו ממנו טרם תחילת האימון.
לבחון אם ישנה כמיה איתו בשיחה שכן חשוב לעבור תהליך עם אדם שנוח לנו לעבוד איתו ולא כזה שמעורר אצלנו אנטיגוניזם וריחוק.
כדי להגיע למאמן טוב, תמיד ניתן לפנות להמלצות ממכרים, חברים ובני משפחה אם יש כאלה בנמצא כאלה שעברו תהליך דומה.
לחלופין ניתן לתור את רשת האינטרנט (כאן למשל) בחיפוש אחר מאמן  עסקי ולבחון את התאמתו אליכם.
עלינו למצוא מאמן לעסק שיענה על כמה שיותר מדרישותינו.

מאמן טוב יכול להוות את ההבדל בין עסק משגשג לעסק מדשדש ובין רווחים להפסדים.

Back to top button