אימון, ליווי וייעוץ עסקי
למי זה מתאים וכיצד בוחרים מאמן
תהליך אימון עסקי לנסיקה כלכלית – ליווי וייעוץ לעסקים
על פי רוב מי שעוסק בתחום אימון עסקי מגיע מרקע משמעותי בעולם העסקי, מי שבעבר ניהלו חברה גדולה, או היו בעלי תפקידים בחברות מצליחות.
את ניסיונם רב השנים בתחום הם משלבים עם הכשרה בתחום אימון עסקי (קואוצ'ינג) ומהווים מנטורים לבעלי עסקים, לרוב קטנים ובינוניים.
כשאין לך את הכלים/הידע/הפנאי להפיק מהעסק שלך את מה שאתה בטוח שניתן להפיק ממנו, בין אם מדובר בעסק כושל ובין אם בעסק מצליח שניתן למנף ולקחת קדימה.
במצב זה ראוי ואחראי לפנות לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי.
לכל עסק יש מטרות, יעדים, אסטרטגיה, טקטיקה ושאיפות.
חשוב שיהיה מי שיעניק מבט אובייקטיבי מבחוץ, יתבונן בעיניים ניטרליות על הנעשה במטרה למנף אותו, לקדם ולשפר את ביצועיו ולהביאו לכדי מיצוי הפוטנציאל הגלום בו.
יש להפריד בין אימון עסקי שפונה לבעלי עסקים לבין אימון תעסוקתי הפונה לשכירים המעוניינים לשנות משהו בקריירה, להתכונן לראיון עבודה, או למצוא את המיקוד המקצועי שלהם.
הצעדים הראשונים שיועץ עסקי נוקט בייעוץ לעסק מתחיל או לעסק בקשיים
1. זיהוי הצרכים הספציפיים של העסק
הצעד הראשון הוא להבין את האתגרים וההזדמנויות הייחודיות העומדות בפני העסק.
זה עשוי להיות כרוך בביצוע ניתוח יסודי של הכספים והתזרים העומדים לרשות העסק, השוק בו העסק פועל, התפעול והמבנה הארגוני של העסק, נכסיו, פוטנציאל פיתוח ועוד.
2. פתח תוכנית מותאמת אישית
בהתבסס על הצרכים שזוהו בשלב 1 ועל החוזקות שלך, היועץ יכול לפתח תוכנית מותאמת אישית כדי להתמודד עם האתגרים וההזדמנויות הספציפיות העומדות בפני העסק.
שלב זה כולל המלצות לשינויים במודל העסקי, הנחיות ניהול פיננסי מיטבי, אסטרטגיות שיווק ומכירה מותאמות לעסק, שינוי בתהליכים תפעוליים, פריצה לשווקים חדשים, פיתוח מוצרים ושירותים חדשים / ביטול כאלה שאינם רווחיים וכדומה.
3. יישום ומעקב אחר התכנית
לאחר פיתוח התכנית, היועץ יעבוד עם העסק על מנת ליישם את ההמלצות ולעקוב אחר ההתקדמות.
זה עשוי להיות כרוך במתן תמיכה והדרכה מתמשכים כדי לעזור לעסק להישאר במסלול ולהשיג את מטרותיו, תוך פגישות תקופתיות.
זאת בשילוב מעקב נתונים בזמן אמת, חיבור לתוכנות מעקב, מטלות לטווח קצר / ארוך לעמידה ביעדים וכיוצא בזה.
4.סקירה והתאמת התוכנית לפי הצורך
עם התקדמות העסק, על היועץ לבדוק את התוכנית מעת לעת ולבצע את כל ההתאמות הנדרשות כדי להבטיח שהיא תישאר אפקטיבית, בהתאם לפעולות שבוצעו, לשינויים בשוק ולתפוקה של מנהלי העסק ועובדיו.
מטרת היעוץ עסקי היא לעזור לעסק לזהות ולהתגבר על אתגרים, לשפר את התפעול והביצועים שלהם ולהשיג את יעדיהם ארוכי הטווח להגדלת רווחים או יצירתם מלכתחילה.
3 דגלים בגינם יש לפנות לקבלת ייעוץ וליווי עסקי
כשישנן בעיות, חובות, כשעסק נקלע לקשיים משמעותיים, מתקשה להתנהל עם תזרים המזומנים, התשלומים לספקים או לעובדים. אך במקרים אחרים זה קורה לאחר שלדעתו הוא כבר עשה את כל שביכולתו או לפחות את כל מה שהוא יודע.
הדרך לשינוי היא על ידי קבלת עזרה חיצונית, או כשהעסק מתפתח כך שבעלי העסק לא מספיקים לטפל בכל המטלות לשימור ו/או שיפור העסק.
1. עסקים רבים לא ממצים את הפוטנציאל שלהם מסיבות מגוונות
- שיווק לוקה בחסר
- ראייה צרה, לרוב מתוך מיקוד בתחום העיסוק של העסק ולא בניהולו
- חוסר זמן או ניהול זמן שגוי
- תחרות חדשה או גוברת
- אי יכולת לעמוד ביעדים
- שינוי במשק או בתחום העיסוק
- חוסר ביטחון עצמי בקבלת החלטות ניהוליות
- חוסר מוטיבציה של העובדים
- התנהלות כספית שגויה
- בחירות עסקיות מפוקפקות
(תתפלאו כמה בעלי עסקים מהמרים ממש, מנחשים לפי תחוש ולא בהתבסס על ניתוח נתונים וסיכונים בבואם לקחת החלטה גורלית לעסק שלהם).
2. בעלי עסקים המבקשים להתמקד בשיפור אספקטים ספציפיים
✅לחץ – התמודדות עם לחץ בזמן העבודה.
✅עומס – טיפול בהרגשה של עומס בעסק או בעבודה ויצירת פניות לניהול יעיל של העסק.
✅מיצוי פוטנציאל העסק – הגדלת ההכנסות תוך מיצוי הפוטנציאל העסקי, התמקדות בשווקים חדשים או במימוש הפוטנציאל מלקוחות קיימים.
✅עובדים – שיפור הנעה והפעלת העובדים.
3. בשלב תכנון הקמת עסק חדש
בשלב זה ניתן לחסוך "שכר לימוד משמעותי במיוחד ע"י ייעוץ מקצועי בעת הכנת התוכנית העסקית, הקמת העסק, גיוס עובדים, רכישת מלאי, לימודים מקצועיים וכדומה.
זמינים גם בצ'אט לייב בווטסאפ: לחצו למעבר לווטסאפ
יתרונות בולטים בתהליך אימון עסקי
- הצבת יעדים ועמידה בהם, גם לטווח קצר וגם לטווח ארוך.
- שיפור התקשורת בעסק.
- ייעול מערך קבלת ההחלטות.
- צמצום הוצאות מיותרות.
- פרספקטיבה חיצונית לבעיות והיתרונות של העסק.
- צמצום הגורמים הלא מועילים לפעילות העסקית.
- בידוד והתייחסות נבדלת לכל אספקט בעסק ע"י גורם ניטרלי ועוד..
הגיע הזמן לשינוי?
לחצו לשיחת איבחון חינם והתאמת תהליך אימון לפתיחת עסק
מה קורה בתהליך של אימון עסקי
יחד יבחנו בעיות וקשיים, ויתחילו לשפר כל בעיה בנפרד.במקביל הם יזהו הזדמנויות, מקומות בהם ניתן וצריך להשקיע יותר זמן.
ניהול הזמן אגב הוא אחד מהכלים החשובים בתהליך שכן בעלי עסקים נוטים לעתים להשקיע הרבה זמן בפעילויות לא רווחיות ומעט זמן בפעילויות רווחיות יותר.
כך הם יצרו יחד תוכנית עבודה בכפוף לתכנית עסקית ובלווי מתמשך שנערך בד"כ בפגישות חד-שבועיות יחודדו תהליכים.
תתקיים סדרת מפגשים בין המאמן לבעל העסק שבה סוקרים את מכלול הגורמים שאפשר וצריך לשפר ולפתח בעסק.
אימון עסקי לקידום כלכלי – לחצו כאן לשיחה חינם לבחינת תהליך האימון הנדרש לך
התאמה לשיטה
לכל חתן ישנה את חליפת החתונה שלו, רצוי לבחור תכנית המתאימה למתאמן ושיטה שדרכה ניתן למקסם את המטרות ולהשיגם תוך זמן אידיאלי.
האימון יכול להיות קצר – כשלושה חודשים ויכול להימשך אפילו שנה מלאה, הוא יכול אף לשמש מנטורינג עסקי מתמשך ללא הגבלת זמן.
בגדול, רוב תכניות האימון מתקיימות במפגשים של פעם פעמיים בשבוע בהם נפגשים במקומות שונים (מקום העסק, משרד של המאמן, בית של המתאמן).
המלצות לצהליך ממוקד ויעיל
1.מיקום – מומלץ לקחת אדם הקרוב לאזור בו נמצא העסק, לפחות מרחק נסיעה סביר, שלא יהיה כזה שיגביל את היכולת לקיום מפגשים.
2.קביעת יעדים – מה הנקודה אליה אתם רוצים לקדם את העסק באופן כללי וכדי להגיע אליה יש לפרק את שלל התחומים השונים ליעדים ספציפיים.
מה היעד להגדלת הכנסות, מה היעד להורדת הוצאות, לייעול כח העבודה, לשיפור הרווחים, להתנהלות מסודרת עם תזרים המזומנים וכן הלאה.
3.שיטת עבודה – כבעל העסק חשוב שתבחן את הפעילות של המאמן העסקי עם לקוחות קודמים שלו, תעריך את התאמתו לסוג העסק שלך.
4.עלויות – לא פחות חשוב לוודא שעלויות האימון יהיו בתקציב הוצאות שפוי שלא יסבך את ההתנהלות התקציבית של העסק.
חשיבות מאמן לעסקים
אם בקשיים בניהול העסק אנו נתקלים אנו צריכים ראשית להבין מהם:
התמודדות מול ספקים , מתן שירות ללקוחות , עמידה בזמנים ,התמודדות עם מצבי לחץ.
או אולי דווקא קשיים במישור הניהולי כמו : רשויות המס , קביעת מטרות ,תקציבים , העסקה ופיטורי עובדים.
ברגע שהתמקדנו בבעיה הנכונה אפשר למצוא מאמן לעסקים שיתאים לדרישותינו.
הגיע הזמן לשינוי בעסק? – לחצו לשיחה ללא תשלום לאיבחון אימון עסקי
בחירת מאמן עסקי
כעת יש לבחון את ההיצע של המאמנים לעסקים העומד לרשותנו ולבחור מאמן מתאים בעל ניסיון ראוי (ייתכן שכבר עבד עם עסקים בענף/תחום דומה לשלנו) ורצוי גם המלצות טובות.
זאת ממש לא בושה לבקש המלצות ממאן לפני תחילת התהליך מולו, בנוסף רצוי לעשות סקר שוק לבדוק כמה בממוצע גובה מאמן לעסקים וכן לברר מהי ההכשרה שלו.
שלא יהיה מדובר במישהו שעשה דבר או שניים אך לא הוכשר לעסוק בתחום ועלול לפגוע בתהליך שלכם יותר מלהועיל לו.
לבסוף רצוי לקיים שיחה מקדימה ובה לראות אם המאמן אותו בחרנו מתאים לציפיות שלנו ממנו טרם תחילת האימון.
לבחון אם ישנה כמיה איתו בשיחה שכן חשוב לעבור תהליך עם אדם שנוח לנו לעבוד איתו ולא כזה שמעורר אצלנו אנטיגוניזם וריחוק.
כדי להגיע למאמן טוב, תמיד ניתן לפנות להמלצות ממכרים, חברים ובני משפחה אם יש כאלה בנמצא כאלה שעברו תהליך דומה.
לחלופין ניתן לתור את רשת האינטרנט (כאן למשל) בחיפוש אחר מאמן עסקי ולבחון את התאמתו אליכם.
עלינו למצוא מאמן לעסק שיענה על כמה שיותר מדרישותינו.
מאמן טוב יכול להוות את ההבדל בין עסק משגשג לעסק מדשדש ובין רווחים להפסדים.